Hulp bij verkoop

Veelgestelde vragen

Hoe ontvang ik het te koop bord?

Het te koop bord ontvangt u per post in een kartonnen verpakking. In het pakket zitten naast het te koop bord ook de raamposter en de ‘zelfverkocht’-sticker. Ook is de waardebepaling toegevoegd aan het pakket. U ontvangt het pakket ongeveer vijf werkdagen nadat de taxateur bij u is geweest voor de woningopname.

Lees meer

Heb ik altijd een waardebepaling nodig?

Ja. Om uw woning bij ons in de verkoop te plaatsen maken wij altijd een waardebepaling. Dit is nodig omdat het een aantal belangrijke gegevens bevat die nodig zijn om uw woning goed in de verkoop te kunnen plaatsen. Het waardebepalingsrapport adviseert u over de vraagprijs en geeft de verwachte opbrengst van de woning. Er…

Lees meer

Wat wordt er bedoeld met het energielabel?

Het energielabel (of EPA-certificaat) geeft aan hoe energiezuinig een huis is (mate van isolatie, zuinigheid van verwarming of warm water installaties, ventilatie etc.). Iedereen is sinds 1 januari 2008 wettelijk verplicht een energielabel te overhandigen bij verkoop of verhuur van hun huis. Sinds 1 januari 2015 wordt er ook daadwerkelijk op gecontroleerd. Bij sleuteloverdracht moet…

Lees meer

Ik ben het niet eens met het vraagprijsadvies van de taxateur. Kan ik hier wat aan doen?

Het vraagprijsadvies dat u van onze taxateur heeft ontvangen is een advies om u te helpen met het bepalen van een goede en reële vraagprijs. Dit advies is alleen voor u bestemd en zullen wij nooit aan derden verstrekken. Het advies dat wordt gegeven is een eerlijk NVM advies. Het is onder meer gebaseerd op de…

Lees meer

Is het advies dat ik over de verkoopprijs ontvang bindend?

Nee, dat is niet bindend. U kunt afwijken van het advies dat u van ons ontvangt. Bedenk echter wel dat de makelaar die u adviseert deskundig en ervaren is en altijd een reëel prijsadvies zal geven. Een (grote) afwijking van het vraagprijsadvies kan betekenen dat u minder bezichtigingsaanvragen ontvangt en later alsnog uw prijs naar…

Lees meer

Moet ik nog dingen voorbereiden voor de waardebepaling?

Nee dat hoeft niet. Het is prettig als de woning enigszins is opgeruimd, maar onze taxateurs zijn prima in staat om door een beetje rommel heen te kijken. De stukken voor het dossier en de ondertekende verkoopopdracht ontvangen we graag rechtstreeks van u via [email protected] De taxateur zal uw woning opmeten en inspecteren en zijn…

Lees meer

Hoe verloopt de waardebepaling van mijn woning?

De taxateur komt bij u thuis voor de waardeopname. Hij zal het huis van binnen en buiten inspecteren. De woning wordt ingemeten volgens de NVM Meetinstructie (NEN 2580) om zo de oppervlakte van de woning vast te stellen. Verder zal hij eventuele juridische en bouwtechnische zaken met u doornemen. Deze opname duurt ca. 20-30 minuten….

Lees meer

Wat is de overeenkomst van een waardebepaling en een taxatie?

Zowel een waardebepaling als een taxatie gebeurt door een taxateur. Het verloop van beide is hetzelfde en de taxateur zal om dezelfde stukken vragen. Het verschil zit hem vooral in de uitkomst: bij een taxatie ontvangt u een uitgebreid en officieel erkend taxatierapport dat nodig is bij het afsluiten van een hypotheek. Bij een waardebepaling…

Lees meer

Wat is het verschil tussen een taxatierapport en een waardebepaling?

Een taxatierapport is een volledig en uitgebreid rapport waarin de waarde van uw huis wordt vastgelegd en de eigenschappen van uw woning worden omschreven. Een taxatierapport is nodig wanneer u een nieuwe hypotheek afsluit. Een waardebepaling is een verklaring van een NVM Makelaar waarin de woonoppervlakte en de verwachte verkoopwaarde en het vraagprijsadvies van uw…

Lees meer

Ik heb al een taxatierapport. Moet er nog steeds een iemand langs komen voor een waardebepaling?

Ja, er moet altijd iemand langskomen voor de waardebepaling. Hoewel u zelf uw woning verkoopt, treedt Zelfverkopen.nl op als uw verkopend NVM makelaar. Vanuit die rol zijn wij verplicht om iedere woning die wij in de verkoop nemen, zelf gezien te hebben, ingemeten te hebben conform de NVM meetinstructie en te voorzien van een vraagprijsadvies….

Lees meer

Ik wil de waarde van mijn woning door iemand anders laten bepalen, kan dat?

Zelfverkopen.nl heeft landelijk afspraken met bepaalde NVM makelaars, waar wij garant voor staan. Binnen het verkooppakket van Zelfverkopen.nl ligt de keuze van de taxateur dus vast, gebaseerd op de plaats waar u woont.

Lees meer

Wanneer wordt de waarde van mijn woning bepaald?

Zodra u uw opdracht op Zelfverkopen.nl hebt geplaatst, wordt er binnen drie werkdagen contact met u opgenomen voor het maken van een afspraak voor de waardebepaling. Nadat de taxateur bij u is geweest ontvangt u uiterlijk binnen vijf werkdagen de uitgewerkte waardebepalingsrapport.

Lees meer

Komt er een makelaar bij mij langs?

Ja. Zodra u de opdracht op Zelfverkopen.nl hebt geplaatst komt er een NVM register makelaar/taxateur bij u langs die de woning opneemt en u adviseert over de vraagprijs en de te verwachten opbrengst.

Lees meer

Welke documenten en gegevens heb ik nodig om mijn woning te verkopen?

Over het algemeen zijn de volgende gegevens zijn nodig bij het te koop zetten van een woning: – Kopie legitimatiebewijs van alle eigenaren van de woning – Akte van levering – Ingevulde lijst van zaken die u mee wilt verkopen (wordt door ons toegestuurd) – Ingevulde vragenlijst van de NVM (wordt door ons toegestuurd) Aanvullend…

Lees meer

Hoe zet ik mijn huis te koop op Zelfverkopen.nl

Om uw woning te plaatsen op Zelfverkopen.nl dient u eerst een account aan te maken. Dit kunt u doen door op een van de buttons ‘start met de verkoop’ of  ‘vrijblijvend proberen’ te klikken. Deze buttons komen over de hele website voor. Als u vervolgens inlogt wijst het programma u verder de weg. Als u bepaalde…

Lees meer

Hoeveel tijd moet ik inplannen voor een bezichtiging?

De tijd die een bezichtiging kost is afhankelijk van de omvang van een huis, van degene die rondleidt en van degene die komt kijken. Een bezichtiging kan in een half uur worden gedaan. Neem voor de eerste bezichtigingen de tijd. De ervaring leert hoe lang de bezichtigingen bij u gemiddeld duren.

Lees meer

Waar moet ik op letten bij een bezichtiging?

Een bezichtiging begeleiden is niet moeilijk. Zorg er wel voor dat uw huis opgeruimd, netjes en schoon is en dat er voldoende licht is in alle ruimtes. Zorg ervoor dat geïnteresseerden zich thuis en op hun gemak voelen. Geef ze alle tijd en laat ze alle (kritische) vragen stellen die ze hebben. Als u eens…

Lees meer

Kan ik mijn gegevens wijzigen terwijl mijn woning al in de verkoop staat?

Ja dat kan altijd. Als u de wijzigingen per mail aan ons doorgeeft, dan zorgen wij er voor dat een en ander in het systeem en de advertenties wordt doorgevoerd.

Lees meer

Kan ik mijn gegevens zelf wijzigen?

Gegevens kunnen altijd worden gewijzigd. Tot aan het moment dat uw woning officieel te koop staat kunt u zelf uw gegevens aanpassen. Zodra uw huis in de verkoop is geplaatst is dit niet meer mogelijk omdat de aanpassing ook op Funda moet worden doorgevoerd. In dat geval kunt u de gewenste wijzigingen naar ons mailen….

Lees meer

Hoe lang staat een woning gemiddeld te koop?

Een gemiddelde periode zegt niets over de snelheid waarmee uw woning kan worden verkocht. Hoe lang een woning te koop staat hangt namelijk af van meerdere factoren. Allereerst is de woningmarkt een belangrijke factor. In tijden van crisis duurt het (veel) langer voordat een woning wordt verkocht dan wanneer het goed gaat met de economie…

Lees meer

Kan ik mijn recreatiewoning ook op Zelfverkopen.nl te koop zetten?

Ja, dat kan. U kunt een recreatiewoning bij Zelfverkopen.nl in de verkoop plaatsen. Hier zijn wel extra kosten aan verbonden ad. € 100,-, doordat de woningadvertentie op Funda voor recreatiewoningen duurder is. Uw woning komt op Funda te staan onder ‘Funda recreatie‘.

Lees meer

Hoe lang mag mijn woning op Funda, Zelfverkopen.nl en alle andere sites te koop blijven staan?

Er is geen limiet aan de periode waarin uw woning op Funda, Zelfverkopen.nl of alle andere site mag staan. De opdracht die u ons geeft geldt echter voor een jaar. Dat is dan ook de periode waarvoor wij uw woning op de verkoopsites plaatsen en waarin u gebruik kunt maken van onze dienstverlening. Een maand…

Lees meer

Hoe lang duurt het voordat mijn woning op Funda staat?

Zodra alle gegevens zijn ingevoerd, uw dossier compleet is, de verschuldigde courtage is voldaan en u de uiteindelijke vraagprijs per mail aan ons heeft doorgegeven, melden wij uw woning aan bij Funda. Uiterlijk binnen drie werkdagen is uw woning vervolgens zichtbaar op Funda.

Lees meer

Wie zet mijn woning op Funda?

Dat doen wij. Zodra alle gegevens zijn ingevoerd, uw dossier compleet is, de verschuldigde courtage is voldaan en u de uiteindelijke vraagprijs aan ons heeft doorgegeven, melden wij uw woning aan bij Funda. In uiterlijk 3 werkdagen is uw woning op Funda te zichtbaar.

Lees meer

Ik heb geen akte van levering / splitsingsakte meer.

Bij ieder woonhuis / appartement hoort een akte van levering. Bij ieder appartement hoort daarnaast een splitsingsakte. Deze stukken heeft u ontvangen van de notaris toen de woning uw eigendom werd. Indien u deze stukken niet meer heeft, dan kun u ze opvragen bij het Kadaster. Het Kadaster vraagt hier een kleine vergoeding voor. Wij…

Lees meer

Als ik niet alle stukken compleet heb, kan ik dan toch mijn huis te koop zetten?

Wij kunnen uw woning pas te koop aanbieden zodra het dossier compleet is en wij alle stukken van u ontvangen hebben. Dit kan soms best een uitzoekklus zijn, maar we helpen en adviseren u hier graag bij.

Lees meer

Welke stukken zijn nodig om mijn woning te koop te zetten?

Om uw woning in de verkoop te kunnen plaatsen hebben wij een scan van de volgende stukken nodig: – geldig ID-bewijs van alle eigenaren – akte van levering – ingevulde NVM vragenlijst (deze wordt naar u gemaild) – ingevulde lijst van zaken (deze wordt naar u gemaild) In geval van een appartement hebben we aanvullend…

Lees meer

Wanneer kan ik mijn woning te koop zetten?

Zodra alle gegevens van uw woning volledig zijn ingevoerd, wij alle stukken voor het dossier hebben ontvangen en de courtage is betaald, kan uw woning te koop gezet worden. Dit doet u door een mail te sturen naar [email protected], waarin u aangeeft klaar te zijn met uw account en waarin u aangeeft wat de definitieve…

Lees meer

Hoe schrijf ik een goede aanbiedingstekst?

Een goede tekst start met een opening die aantrekt en nieuwsgierig maakt. Wees duidelijk over de sterke punten van uw huis (denk aan alles wat uw huis bijzonder maakt, bijvoorbeeld woongemak, authentieke details, renovatie, veel kamers, privacy, tuin, etc.). Daarna volgt een uitgebreidere omschrijving, waarbij u de lezer ‘rondleidt’ door uw woning. Vermeld ook de…

Lees meer

Hoe maak ik goede foto’s van mijn interieur?

Maak de foto’s van de buitenkant bij voorkeur op een zonnige dag. Het interieur van een huis komt het best tot zijn recht als de woning netjes en opgeruimd is (lees: zo leeg mogelijk). Zorg ook binnen voor voldoende licht. Maak voldoende foto’s zodat er een volledig beeld van de woning ontstaat en u de…

Lees meer

Hoeveel foto’s mag ik maximaal opnemen in mijn woning presentatie?

Onbeperkt! Wij hebben geen maximum aantal foto’s. Hou echter voor uzelf in de gaten dat de foto’s die u plaatst goede foto’s zijn en ook daadwerkelijk iets toevoegen aan het verhaal van het huis. Als er veel dezelfde soort foto’s zijn geplaatst, dan verslapt de aandacht van de geïnteresseerde sneller. Ook bij te veel foto’s…

Lees meer

Krijg ik een persoonlijke makelaar?

Zodra er bod op uw woning wordt uitgebracht, wordt er een persoonlijke makelaar aan u gekoppeld. Al onze makelaars zijn zeer ervaren in het onderhandelingsproces en adviseren u. Uw makelaar voert de onderhandelingsgesprekken voor u, op basis van uw wensen.

Lees meer

Hoe en wanneer ontvang ik de koopsom?

De notaris maakt tijdens de eigendomsoverdracht van uw woning ook de financiële afwikkeling in orde. De koopsom zal op uw rekening worden bijgeschreven, nadat een eventuele hypotheekschuld die nog op de woning rust in mindering is gebracht.

Lees meer

Wanneer ontvang ik de koopakte?

Indien uw woning is verkocht moet er een koopakte worden opgemaakt. Dit doen we zo snel mogelijk, maar zorgvuldigheid gaat hierbij boven alles. Zodra er overeenstemming is over de verkoopprijs, aanvaardingsdatum en de aanvullende voorwaarden worden alle gegevens verzameld en bevestigd in een mail aan alle partijen. Vervolgens verzoeken we zowel koper als verkoper een…

Lees meer

Wanneer plak ik de ‘zelfverkocht’-sticker op mijn te koop-bord?

De ‘zelfverkocht’-sticker kunt u op het te koop-bord plakken zodra de periode van de ontbindende voorwaarden is verstreken. De koop is dan zo goed als definitief.

Lees meer

Wie bepaalt de datum van overdracht?

De datum van overdracht (ook wel aanvaardingsdatum) wordt afgesproken door de koper en de verkoper tijdens de onderhandelingen.

Lees meer

Wat betekent ‘onder voorbehoud verkrijgen woonvergunning’?

In sommige gemeenten is het zo dat – onder een bepaalde verkoopprijs – een huisvestingsvergunning moet worden aangevraagd. Zonder deze vergunning mag de koper namelijk niet in het huis wonen. Onder voorbehoud verkrijgen woonvergunning is dan een gangbare ontbindende voorwaarde.

Lees meer

Moet ik zelf een bouwtechnische keuring uit laten voeren?

Over het algemeen is het niet nodig om zelf een bouwtechnische keuring uit te laten voeren. Desondanks kan het soms gunstig zijn om als verkoper zelf een bouwtechnische keuring uit te laten voeren, voordat de woning in de verkoop gaat. Bijvoorbeeld als u een ouder huis heeft dat in een goede bouwtechnische staat verkeert. Het…

Lees meer

Wat betekent ‘onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring’?

Onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring is een zeer gangbare ontbindende voorwaarde, vooral bij wat oudere huizen. De meeste kopers willen dan ook een bouwtechnische keuring laten uitvoeren. Zij willen er zeker van zijn dat het huis dat ze kopen in de staat verkeerd die zijn verwachten. Daarnaast hebben zij een onderzoeksplicht. De afspraak bij dit…

Lees meer

Wat betekent ‘onder voorbehoud van financiering’?

Onder voorbehoud van financiering is een gangbare ontbindende voorwaarde en wil zeggen dat de koop bindend is mits de financiering/hypotheek ervoor rond komt. Als dit niet lukt kan de koop worden ontbonden. De periode waarin een financiering rond moet komen wordt onderling afgesproken. Meestal nemen we zes tot soms acht weken in acht, nadat een…

Lees meer

Wordt er met de drie dagen wettelijke bedenktijd ‘dagen’of ‘werkdagen’ bedoeld?

Het gaat om dagen. Dus stel een koper heeft op vrijdag een koopakte ontvangen, dan gaat zijn bedenktijd op zaterdag in en eindigt op maandagnacht 24.00 / dinsdag 0.00. Indien de bedenktijd echter eindigt op een feestdag of in het weekend, dan wordt de bedenktijd doorgeschoven naar de eerstvolgende werkdag. In onderstaand schema wordt dit…

Lees meer

Wat is de wettelijke bedenktijd en hoe lang duurt deze?

Iedere koper heeft een wettelijke bedenktijd van drie dagen. Die drie dagen volgen op de dag dat de koper de tussen partijen opgemaakte koopakte heeft ontvangen. De bedenktijd eindigt om 24.00 uur van de laatste dag die van de bedenktijd deel uitmaakt. Indien de bedenktijd eindigt op een feestdag of in het weekend, dan wordt…

Lees meer

Hoe lang gelden de ontbindende voorwaarden?

De duur van de ontbindende voorwaarden spreekt u af met de kopende partij en wordt vastgelegd in de koopovereenkomst. Meestal gaat het om een periode van zes tot acht weken.

Lees meer

Moet ik altijd akkoord gaan met de ontbindende voorwaarden die een koper stelt?

Nee dat hoeft niet. Maar sommige ontbindende voorwaarden zijn wel heel gangbaar, zoals het voorbehoud van financiering of het voorbehoud van een bouwtechnische keuring. In overleg met de makelaar die de onderhandelingen voor u voert, kunt u besluiten waar u al dan niet mee akkoord gaat.

Lees meer

Wat zijn ontbindende voorwaarden?

Ontbindende voorwaarden worden in een koopovereenkomst opgenomen om in bepaalde gevallen de koop te kunnen ontbinden. Ontbindende voorwaarden staan niet automatisch in elke koopovereenkomst. De koper moet ze laten opnemen in het contract. De ontbindende voorwaarden maken deel uit van het onderhandelingsproces en komen dus niet uit de lucht vallen. De meest gangbare ontbindende voorwaarden…

Lees meer

Zodra een bod is geaccepteerd, is dat dan bindend?

Een mondelinge overeenkomst is helaas nog niet bindend. De koop is pas bindend als beide partijen hun handtekening onder de koopakte hebben gezet. Maar dan nog geldt er een wettelijke bedenktijd voor de koper van drie dagen en zijn er meestal ontbindende voorwaarden afgesproken. Zoals het voorbehoud van financiering (dus onder het voorbehoud dat er…

Lees meer

Mag ik doorgaan met bezichtigen als ik al in onderhandeling ben?

Ja, dat mag. U bent in onderhandeling en weet immers niet zeker of u daar uit gaat komen. U mag alleen niet met een tweede partij in onderhandeling gaan. Dat mag pas zodra de onderhandelingen met de eerste partij zijn afgerond en u er niet uit bent gekomen. De tweede partij mag overigens wel een…

Lees meer

Hoe verlopen de onderhandelingen?

Een geïnteresseerde plaatst een bod via de site of per mail bij Zelfverkopen.nl. Uw makelaar van Zelfverkopen.nl controleert het bod en neemt contact met u op om de strategie met u te bespreken. U kunt het bod accepteren, afwijzen of een tegenvoorstel plaatsen. Uw makelaar adviseert u hierbij. U bepaalt uiteindelijk welke stappen er gezet moeten…

Lees meer

Iemand heeft tijdens een bezichtiging een bod uitgebracht. Wat moet ik doen?

Als iemand tijdens een bezichtiging een bod heeft uitgebracht dan kunt u deze persoon doorverwijzen naar de site van Zelfverkopen.nl of Zelfverkopen.nl laten bellen op 088 235 0100. Wij zullen altijd vragen het bod per mail ([email protected]) te bevestigen. De makelaar van Zelfverkopen.nl voert de onderhandelingen. Uiteraard in continu overleg met u. Ga zelf dus…

Lees meer

Vragen & Contact