Hoe schrijf ik een goede verkooptekst?

Als je zelf aan de slag gaat om jouw huis te verkopen, is een goede aanbiedingstekst erg belangrijk. Het is een essentieel onderdeel van jouw woningadvertentie en haalt via Funda en de andere verkoopsites kijkers binnen. Maar wat staat er eigenlijk in een goede verkooptekst? En hoe kun je deze het beste insteken? Wij geven tips!

Bepaal je doelgroep
Voor welke doelgroep is jouw woning interessant? Zijn dat gezinnen met jonge kinderen, starters op de huizenmarkt, of juist oudere mensen? Het is belangrijk om hier goed over na te denken, want de meest effectieve verkoopteksten houden rekening met het perspectief van de doelgroep.

Natuurlijk hangt de doelgroep nauw samen met de eigenschappen van je huis. Hoeveel ruimte is er, en welke voorzieningen zijn er in de buurt? Is het gelijkvloers of zijn er juist veel trappen en opstapjes? In welke prijsklasse valt de woning? Voor wie zijn deze zaken aantrekkelijk? Zodra je jouw doelgroep hebt bepaald, kun je beslissen welke aspecten je in de verkooptekst wilt benadrukken. Ook is het slim om de schrijfstijl op de doelgroep af te stemmen.

De inhoud
Een goede aanbiedingstekst bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Een pakkende introductie die de hoogtepunten opsomt
  • Beschrijving van de woning en buitenruimte
  • Beschrijving van de ligging en omgeving, inclusief voorzieningen
  • En eventueel aanvullende bijzonderheden

De woning
Beschrijf de woning en buitenruimte in een logische volgorde, alsof je iemand rondleidt. Noem de dingen die jouw woning bijzondermaken. Hierbij kunt u denken aan:

  • Ruimte
  • Authentieke details, bouwperiode
  • Renovaties
  • Privacy
  • Afwerking en stijl
  • Mogelijkheden voor vernieuwing of uitbreiding
  • Ligging tuin/balkons ten opzichte van de zon

Noem per ruimte de kenmerken, en benoem waar nodig waarom dit voordelig is voor jouw doelgroep. Zo’n onderbouwing maakt de tekst geloofwaardiger.

Omgeving en voorzieningen
Omschrijf de omgeving en de voorzieningen in de buurt. Denk hierbij aan:

  • Winkelcentra
  • Scholen
  • Gezondheidszorg
  • Bereikbaarheid via OV of uitvalswegen
  • Cultuur/natuur
  • Type buurt (kinderrijk, groen, nieuwbouw, rustig, enz.)
  • Schrijfstijl

De meeste mensen die op internet een tekst lezen, dus ook jouw potentiële kopers, beslissen in minder dan 5 seconden of ze de tekst interessant genoeg vinden om hem uit te lezen. Daarom trekken bondige, makkelijk leesbare verkoopteksten de meeste kopers aan.

Do's en don'ts

Doen:
Zet de belangrijke informatie aan het begin van de zin.

  • Gebruik korte zinnen.
  • Prijs aspecten die voor jouw doelgroep belangrijk zijn op een subtiele manier aan.
  • Gebruik positieve woorden zoals ‘ruim’, ‘gezellig’, of ‘fris’.
  • Wissel aanprijzingen af met feiten.
  • Wees specifiek in uw omschrijvingen. Vaagheid schrikt kopers af.

Vermijden:

  • Overdrijf niet en zorg dat je omschrijving objectief klinkt.
  • Gebruik geen afkortingen en moeilijke woorden
  • Vermijd ingewikkelde zinsconstructies en ‘lege’ formuleringen.

Als je je er prettig bij voelt, kunt je de koper direct aanspreken in de u- of jij-vorm (afhankelijk van jouw doelgroep).

Vorm
Zorg dat je verkooptekst overzichtelijk is voor de koper. Dit doe je door tussenkopjes en alinea’s te gebruiken. Opsommingen zijn makkelijker leesbaar dan volzinnen, dus gebruik waar mogelijk een lijst met bulletpoints.

Geen verwijzingen
Een belangrijk aandachtspunt tot slot: links naar websites, e-mailadressen of telefoonnummers zijn niet toegestaan door Funda. Deze worden daarom altijd verwijdert.