Een dag in de schoenen van… Benno

Wat gebeurt er nou eigenlijk van dag tot dag op een makelaarskantoor? We vroegen het aan de medewerkers van Zelfverkopen.nl. Deze maand is het woord aan Benno.

Benno Kolt is mede-oprichter van Zelfverkopen.nl. Als Register Makelaar en –Taxateur stuurt hij de inhoudelijke kant van de operatie aan. “Vanaf het moment dat we live gingen met de site in 2010 heeft Zelfverkopen.nl zo’n enorme vlucht genomen. Vorig jaar alleen al verkochten we bijna 800 woningen. En als je dat doorrekent, hebben we vanaf onze start duizenden mensen gelukkig gemaakt met een nieuw huis.”

 

In het belang van de klant

“Het is gewoon heel gaaf. Onze klanten staan zelf aan het roer en doen de leuke dingen van de verkoop: de foto's, de advertentie op Funda en de bezichtigingen. En op onze beurt nemen wij veel werk uit handen en staan we onze klanten volledig bij. Want we zijn natuurlijk wel een NVM makelaarskantoor. En aan het verkopen van een huis zitten nu eenmaal werkzaamheden die wat complex zijn er waar ervaring en inhoudelijke- en juridische kennis erg handig en soms zelfs onmisbaar is. Denk daarbij aan de te voeren verkoopstrategie. Daar adviseren we in. Of aan de onderhandelingen en het opstellen van de koopakte. Het is immers in het belang van onze klanten dat ze de beste prijs voor hun woning krijgen en dat de koop juridisch goed wordt vastgelegd."

 

Serieuze besparing

“Natuurlijk kiezen mensen voor ons omdat het veel geld bespaart. Ten opzichte van een traditionele makelaar ben je al snel €3.500,- goedkoper uit. Maar ook in vergelijking met internetaanbieder Makelaarsland bespaar je bij ons €500,-. Dat is serieus geld!"

 

Een win-win trend

"Maar naast die besparing zien we een maatschappelijke trend. Het toenemende internetgebruik heeft ervoor gezorgd dat mensen meer zelf kunnen doen en meer toegang hebben tot informatie. Mensen stellen zelf hun reizen samen, waardoor het reisbureau een andere rol moet spelen. Boeken bestel je online, voor het gemak. En een huis verkopen? Ook dat kan dus online. Via ons kunnen verkopers grote delen van de werkzaamheden zodanig plannen dat het henzelf het beste uitkomt. En dat heeft niet alleen voordelen voor de verkoper –we zien dat ook kijkers bezichtigingen graag in het weekend of ’s avonds plannen. Die ruimte is er nu, in direct overleg met de verkoper: een win-win situatie voor klant én kijker. En dat merk je ook aan de klanttevredenheid.”

 

Juridische mastermind

“Mijn dagelijkse werk is heel divers. Zo ondersteun ik de makelaars hier op kantoor en overleg in bijzondere situaties. Juridische kwesties zijn mijn favoriete onderwerp. Uitzoeken hoe een specifieke situatie kadastraal zit, ingewikkelde erfdienstbaarheden… Dat uitzoeken, aktes uitpluizen en schakelen met de juridische dienst, dat vind ik echt heel leuk. Verklaar me voor gek, maar ik word er oprecht blij van.”

 

“Je vaart die boot met z’n allen”

“We hebben een platte organisatie: één groot team. Er zijn geen eilandjes. Iedereen heeft zijn eigen (onmisbare) rol, maar kan in principe alles. Vanuit mijn achtergrond bij de Onderzeedienst van de Koninklijke Marine heb ik geleerd dat je met z’n allen die boot moet varen. Ieders rol is daarbij essentieel en als iemand het laat afweten dan kom je nergens. Diezelfde basis hebben we hier ook op kantoor. We halen allemaal koffie voor elkaar en werken allen mee in de operatie."

 

Verbonden door ambitie

“Iedereen die hier werkt is gevraagd naar zijn of haar ambitie. En zonder uitzondering was het antwoord: 'makelaar worden!'. Dus iedereen is nu makelaar of in opleiding tot. Dat maakt de gesprekken onderling vaak heel bijzonder en inhoudelijk. En dat is leuk. En zodra iedereen betrokken is bij het vak en het bedrijf krijg je een hele andere verbintenis met elkaar. En dat merkt de klant.”

Deel dit artikel:

Recente artikelen