Hoe schrijf ik een goede aanbiedingstekst voor mijn huis?

Als u zelf aan de slag gaat om uw huis te verkopen, is een goede aanbiedingstekst erg belangrijk. Het is een essentieel onderdeel van uw woningadvertentie en haalt via Funda en de andere verkoopsites uw kijkers binnen. Maar wat staat er eigenlijk in een goede verkooptekst? En hoe kunt u deze het beste insteken? In dit artikel een aantal tips.

Bepaal uw doelgroep

Voor welke doelgroep is uw woning interessant? Zijn dat gezinnen met jonge kinderen, starters op de huizenmarkt, of juist oudere mensen? Het is belangrijk om hier goed over na te denken, want de meest effectieve verkoopteksten houden rekening met het perspectief van de doelgroep.

Natuurlijk hangt de doelgroep nauw samen met de eigenschappen van uw huis. Hoeveel ruimte is er, en welke voorzieningen zijn er in de buurt? Is het gelijkvloers of zijn er juist veel trappen en opstapjes? In welke prijsklasse valt de woning? Voor wie zijn deze zaken aantrekkelijk? Zodra u uw doelgroep heeft bepaald, kunt u beslissen welke aspecten u in de verkooptekst wilt benadrukken. Ook is het slim om uw schrijfstijl op de doelgroep af te stemmen.

 

De inhoud

Een goede aanbiedingstekst bestaat uit een aantal onderdelen:

  1. Een pakkende introductie die de hoogtepunten opsomt
  2. Beschrijving van de woning en buitenruimte
  3. Beschrijving van de ligging en omgeving, inclusief voorzieningen
  4. En eventueel aanvullende bijzonderheden

 

De woning

Beschrijf de woning en buitenruimte in een logische volgorde, alsof u iemand rondleidt. Noem de dingen die uw woning bijzondermaken. Hierbij kunt u denken aan:

  • Ruimte
  • Authentieke details, bouwperiode
  • Renovaties
  • Privacy
  • Afwerking en stijl
  • Mogelijkheden voor vernieuwing of uitbreiding
  • Ligging tuin/balkons ten opzichte van de zon


Noem per ruimte de kenmerken, en benoem waar nodig waarom dit voordelig is voor uw doelgroep. Zo’n onderbouwing maakt uw tekst geloofwaardiger.

 

Omgeving en voorzieningen

Omschrijf de omgeving en de voorzieningen in de buurt. Denk hierbij aan:

  • Winkelcentra
  • Scholen
  • Gezondheidszorg
  • Bereikbaarheid via OV of uitvalswegen
  • Cultuur/natuur
  • Type buurt (kinderrijk, groen, nieuwbouw, rustig, enz.)

 

Schrijfstijl

De meeste mensen die op internet een tekst lezen, dus ook uw potentiële kopers, beslissen in minder dan 5 seconden of ze de tekst interessant genoeg vinden om hem uit te lezen. Daarom trekken bondige, makkelijk leesbare verkoopteksten de meeste kopers aan.

 

Doen:

  • Zet de belangrijke informatie aan het begin van de zin.
  • Gebruik korte zinnen.
  • Prijs aspecten die voor uw doelgroep belangrijk zijn op een subtiele manier aan. Gebruik positieve woorden zoals ‘ruim’, ‘gezellig’, of ‘fris’.
  • Wissel aanprijzingen af met feiten.
  • Wees specifiek in uw omschrijvingen. Vaagheid schrikt kopers af.


Vermijden:

  • Overdrijf niet en zorg dat uw omschrijving objectief klinkt.
  • Gebruik geen afkortingen en moeilijke woorden
  • Vermijd ingewikkelde zinsconstructies en ‘lege’ formuleringen.


Als u zich er prettig bij voelt, kunt u de koper direct aanspreken in de u- of jij-vorm (afhankelijk van uw doelgroep).

 

Vorm

Zorg dat uw verkooptekst overzichtelijk is voor de koper. Dit doet u door tussenkopjes en alinea’s te gebruiken. Opsommingen zijn makkelijker leesbaar dan volzinnen, dus gebruik waar mogelijk een lijst met bulletpoints.

 

Geen verwijzingen

Een belangrijk aandachtspunt tot slot: links naar websites, e-mailadressen of telefoonnummers zijn niet toegestaan door Funda. Deze worden daarom altijd verwijdert.

Deel dit artikel:

Recente artikelen