Welke kopersdoelgroep spreek ik aan?

Gaat u uw huis verkopen? Dan is het belangrijk dat u met uw advertentie de juiste doelgroep aanspreekt. Uw teksten en foto’s moeten de meest aantrekkelijke kenmerken voor uw doelgroep benadrukken. Maar wie zijn deze mensen, en waar zijn ze naar op zoek?

De buurt onder de loep

Sommige buurten zijn bij uitstek geschikt voor een bepaalde doelgroep. Staat er in uw buurt bijvoorbeeld een bijzonder goede basisschool? Dan zullen er vast veel gezinnen met jonge kinderen wonen. Zo bepalen de voorzieningen in de buurt voor een groot deel voor wie het er goed toeven is. Natuurlijk kan het zijn dat uw buurt veel verschillende dingen biedt. Bijvoorbeeld naast die basisschool ook een straat met hippe organische cafeetjes waar veel zzp’ers komen. Dat is mooi, want dan kunt u misschien wel meerdere doelgroepen aanspreken. Uw buren zijn een goede indicatie van de mogelijkheden. Kijk dus eens rustig rond. Wie wonen er allemaal in uw buurt, en wat zijn voor hen de plus- en minpunten?

 

Uw woning

Natuurlijk heeft ook uw woning zelf plus- en minpunten voor bepaalde groepen. Hoeveel kamers zijn er? Een gezin met 2 kinderen zal niet zo snel een tweekamerappartement kopen. En als uw huis drie trappen heeft, liggen senioren minder voor de hand als potentiële kopers. Kijk dus objectief naar de omvang, de indeling en het afwerkingsniveau van de woning om te bepalen voor wie deze aantrekkelijk kan zijn.

 

Creatief denken

De meeste mensen denken bij het verkopen van hun huis direct aan hun eigen situatie toen zij het kochten:“Waarom was het voor mij indertijd zo’n goede keuze?” Het is dan ook erg verleidelijk om een jongere versie van uzelf als doelgroep te kiezen. Maar het geheim is juist om ook breder te denken. Wist u bijvoorbeeld dat veel mensen nadat hun kinderen uit huis gaan weer kleiner en dichter bij de stad willen wonen? Of misschien vindt een ouder echtpaar het juist enorm gezellig om bij veel jonge gezinnen in de straat te wonen. Staar u dus niet blind op één doelgroep, maar overweeg alle mogelijkheden. En vergeet niet: verbouwen kan ook! Als de koper die grote zolder in tweeën splitst, is er opeens ruimte voor een extra kinderkamer. Of misschien leent uw garage zich wel perfect als kantoor of praktijkruimte aan huis. Creatief denken dus!

 

Een eerlijk beeld trekt de juiste kopers

De juiste doelgroep aanspreken is belangrijk. Maar het is minstens net zo belangrijk om een eerlijk beeld te schetsen van de woning en de buurt. Als u overdrijft, snijdt u zichzelf lelijk in de vingers. Uw kijkers zien bij de bezichtiging namelijk direct hoe de vork aan de steel zit. Zonde van uw tijd en moeite! Presenteer uw woning dus van zijn beste kant, maar houd het realistisch. De kijkers die op uw eerlijke advertentie reageren, zullen oprecht interesse hebben in wat uw woning te bieden heeft.

Deel dit artikel:

Recente artikelen